بروشور چیست ؟

بروشور در واقع یک کار تبلیغاتی بین تراکت و کاتالوگ میباشد به صورتی که شما میتوانید اطلاعاتی کمتر از کاتالوگ و بیشتر از تراکت در آن چاپ کنید. معمولا برای معرفی محصول در داخل بسته بندی از بروشور استفاده میشود. بروشورها مجموعه اطلاعات جزئی و خاص در مورد خاصیت یک نوع محصول، فواید و عملکردهای احتمالی آن، نحوه مصرف، قیمت آن، تنوع رنگی (درصورت داشتن) و… در مجموع اطلاعاتی است که برای مصرف کننده مفید است و برای انتخاب محصول توسط مصرف کننده در آن درج می گردد. بروشور را ميتوان يکي از ابزارهاي مهم ، اطلاع رساني محصولات يا خدمات هر مجموعه ای دانست بروشور به روي کاغذ 135 گرم گلاسه با چاپ تمام رنگي قابل ارائه مي باشد و به انتخاب مشتري  مي توان از مدل هاي خط تاي زير جهت خط تا بروشور استفاده کرد، البته ناگفته نماند که بروشور ها فقط با کاغذ گلاسه 135 چاپ نمیشوند و امکان تغییر گراماژ کاغذ نیز وجود دارد.

 

چاپ بروشور

مراحل چاپ بروشور :

ابتدا کاغذ چاپ بروشور (بسته به نوع کاغذ یا مقوای انتخابی از طرف مشتری ) را در دستگاه چاپ گزاشته ( بسته به تیراژ کار انتخاب نوع سیستم چاپ افست یا دیجیتال ) اگر چاپ افست باشد زینک طراحی را تهیه نموده و داخل دستگاه بسته می شود و عملیات چاپ آغاز می گردد. پس از چاپ بروشور امکان دارد که عملیات پس از چاپ داشته باشیم.

چاپ بروشور

 

عملیات پس از چاپ :

سلفون کشی بروشور : سلفون لایه نازکی است که به وسیله حرارت برروی کاغذ کشیده میشود و در دونوع مات و براق می باشد.

یووی موضعی : قسمتهایی از بروشور که در طراحی مشخص می شود روی فیلم میآید بعد به وسیله ی عکاسی شابلون تهیه می شود و سپس عملیت یووی بروشور آغاز میشود.

خط تای بروشور : خط تای بروشور بسته به تعداد صفحات انجام می شود (یک خط یا دوخط )

 

برشکاری و بسته بندی :

عملیات برشکاری مرحله پایانی می باشد و پس از آن کارها بسته بندی میشوند .

 

تفاوت بروشور و کاتالوگ

بروشور و کاتالوگ تفاوت بسیاری دارند ولی عمده ترین تفاوت چاپ کاتالوگ با چاپ بروشور ، اطلاعات اندک تری که چاپ بروشور نسبت به چاپ کاتالوگ دارد می باشد ، ولی خب چاپ بروشور حسن هایی هم دارد که یکی از مهم ترین آن ها حمل و نقل راحت بروشور برای مشتریان شما می باشد و حتی اگر کسی باشد که کیف به همراه خود نداشته باشد می تواند بروشور شما را با خود ببرد.
در چاپ بروشور بیشتر به موارد و خدمات کلی موسسه توجه می شود و خیلی جایی برای پرداختن به جزییات برایمان نمی ماند ، پس باید مهم ترین و کاربردی ترین اطلاعات خود را گلچین کرده و در بروشور بگنجانیم ، چاپ بروشور در مدل های مختلفی قابل انجام می باشد که به اختصار به آن ها می پردازیم.

 

چاپ-بروشور-ثارالله

انواع بروشور

انواع مختلف برای بروشور ها وجود دارد ، ولی از پر مصرف ترین آن ها می توان به بروشور های سه لتی اشاره کرد و خود این بروشور های سه لت نیز به چند دسته از لحاظ سایز و گراماژ کاغذ تقسیم می شوند ، مثل :

چاپ بروشور آ4 سه لتی که هر لت آن تقریبا 99 * 210 می باشد .

چاپ بروشور آ4 چهار لتی که هر لت آن 99 *210 می باشد.

چاپ بروشوری که هر لت آن یک برگ آ4 می باشد و گسترده کار 30* 63 سلنتی متر می باشد.

چاپ بروشور سه لت که هر لت آن 20*29 می باشد و گسترده آن 30 * 60 می باشد.

 

چاپ بروشور آ4 سه لتی که هر لت آن تقریبا 210 *99 می باشد

گسترده این نوع بروشور و کاغذ مصرفی ، کاغذ آ4 می باشد که حتما باید در سایز واقعی چاپ شود و کل کاغذ آ4 به قسمت مساوی تقسیم می شود و در نهایت شما یک بروشور سه لتی آ4 دارید ، که مراحل نه چندان دشواری دارد ، مرحله چاپ و پس از آن اگر کار سلفون داشته باشد سلفون و اگر نه می رود برای خط تا و بروشور آماده تحویل است.

 

چاپ بروشور آ4 چهار لتی که هر لت آن 99 *210 می باشد

این بروشور زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که اطلاعات محصول و یا خدمات شما در بروشور آ4 سه لتی جای نگیرد و مراحل تولید این بروشور نیز مانند بروشور سه لتی آ4 می باشد .

 

چاپ بروشوری که هر لت آن یک برگ آ4 می باشد و گسترده کار 30* 63 سلنتی متر می باشد

این فرم چاپی در کاغذ 33*70 کمترین پرت را میدهد و مراحل تولید آن بدین شرح می باشد ، تهیه زینک بروشور ، چاپ 4 رنگ بروشور ، سلفون بروشور براق و یا مات ، خط تا زدن بروشور و در نهایت برشکاری و گرفتن اضافات کاغذ .

 

چاپ بروشور سه لت که هر لت آن 20*29 می باشد و گسترده آن 30 * 60 می باشد

این نوع برشور از پرت کمتری برخوردار می باشد و می توان گفت تفاوت چندانی هم با بروشور مدل بالا ندارد و میتوان از آن به عنوان به صرفه ترین نوع بروشور چاپی یاد کرد و مراحل تولید آن هم کاملا مطابق مدل بالا می باشد و فقط مقوای مصرفی کوچک تر می باشد.

 

 

چاپ بروشور جزو الویت های مدیران است

همیشه مدیران موفق شرکت ها و سازمان چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی اولویت هایی برای کارهای خود قائل می باشند که یکی از این اولویت ها اوراق چاپی شرکت خودشان می باشد ، که در اولویت اول کارت ویزیت موسسه ، و بروشور اولویت دوم موسسه می باشد و همینطور کاتالوگ در الویت بعدی و بسته به نوع شغل ، اگر تولید و عرضه محصول باشد ، بسته بندی مناسب و اگر ارائه خدمات باشد ،  تبلیغات دیگر را برای رقابت در دستور کار خود قرار می دهند ، پس بروشور ها بعد از چاپ کارت ویزیت الویت دوم مدیران می باشند.

 

چاپ بروشور به روش چاپ افست

چاپ بروشور و کلا چاپ به دو روش دیجیتال و افست مرسوم می باشد ، چاپ بروشور به روش افست از کیفیت بالاتر و قیمت به صرفه تری برخوردار است ولی مستلزم شرایطی می باشد که از جمله آن ها می توان به حداقل تیراژ چاپ افست 1000 عدد ، زمان تحویل بین 3 روز تا یک هفته کاری متغیر می باشد ، احتیاج به تهیه زینک دارد که در چاپ دیجیتال این مرحله حذف شده است و به همین دلیل از لحاظ کیفیت چاپ بسیار بالاتر از چاپ دیجیتال می باشد .

 

چاپ-افست-بروشور

 

چاپ بروشور به روش چاپ دیجیتال

چاپ بروشور به روش چاپ دیجیتال در واقع در مواریدی صورت می پذیرد که یا عجله ای در کار باشد و یا تعداد درخواستی مشتری تعداد زیادی نباشد ، مثلا 100 عدد ، مراحل چاپ بروشور فوری و یا چاپ بروشور دیجیتال بدین شرح می باشد ، ابتدا کاغذ با گراماژ مورد نظر را داخل دستگاه چاپ قرار داده و عملیات چاپ دیجیتال را با دستگاه کونیکا مینولتا که از بهترین برند های دستگاه های چاپ دیجیتال می باشد آغاز می کنیم ، پس از پایان عملیات چاپ عملیات پس از چاپ که شامل روکش سلفون مات و یا براق می باشد آغاز شده و سلفون مورد نظر به وسیله حرارت بر روی کار چاپی چسبانده می شود ، پس از اتمام عملیات سلفون کشی نوبت به مرحله خط تا زدن می رسد که با توجه به نوع بروشور یا یک خط و یا دو خط می خورد.

چاپ-بروشور-دیجیتال